W 1877 roku zostaje otwarta jedna z najważniejszych linii zaboru rosyjskiego – Kolej Nadwiślańska. Zbudowana przez magnata przemysłowego Leopolda Kronenberga droga żelazna połączyła Warszawę z północną i wschodnią częścią zaboru rosyjskiego, przebiegając z Mławy, przez stolicę w kierunku m.in. z Lublina i Kowla. Drogą żelazna łączy najważniejsze twierdze regionu, m.in. Modlin oraz Dęblin.
Powstanie dogodnego połączenia kolejowego było przełomem dla rozwoju terenów obecnego Wawra i powiatu otwockiego. Miejscowości takie jak Anin, Otwock czy Międzylesie (znane wówczas jako Kaczy Dół) stały się modnymi letniskami wśród zamożniejszych mieszkańców stolicy. Ułatwiony był też transport towarów co wpłynęło na rozwój przemysłu.
Pierwszy, drewniany budynek dworca w Falenicy otwarty zostaje wraz z powstaniem stacji w 1897 roku, wraz z przekazaniem linii pod zarząd państwowy. Swą funkcję pełni do czasu I Wojny Światowej, gdy zastępuje go nowy murowany dworzec. Możemy go jednak oglądać do dziś, dzięki czemu łatwiej sobie wyobrazić jak wyglądały inne oryginalne stacje linii otwockiej. W latach 1933-1936 budynek jest przebudowany w stylu modernistycznym w związku z projektem elektryfikacji linii Otwock-Warszawa-Pruszków. W tym samym czasie powstają nowe przystanki, m.in. Międzylesie oraz Anin, a nad peronami pojawiają się nowoczesne „skrzydlate” wiaty, które, wpisane do rejestru zabytków, możemy obserwować na stacjach całej linii.
Do ponurych kart w dziejach dworca należy zaliczyć likwidację falenickiego getta w sierpniu 1942 roku. Stąd ruszały pociągi, którymi w wagonach bydlęcych przewożeni byli do obozu zagłady w Treblince Żydzi z tutejszego getta, wraz z Żydami z gett w Rembertowie i Otwocku.
Po wojnie budynek dworca znajdował się w coraz gorszym stanie. Popadający w ruinę dworzec został przebudowany w 2010 roku, gdy otwarto w nim kinokawiarnię „Stacja Falenica”. W 2018 została ona uznana drugim najlepszym kinem w Stolicy.
Bibliografia
- Lewandowski Robert, Kronenberg, Andriolli i wilegiatura, czyli podwarszawskie letniska linii otwockiej, Józefów 2011
- Po kolei: przewodnik podwarszawski, red. Jan Wiśniewski, Jarosław Ziółkowski, Warszawa 2017
- Niezwykły Wawer: przewodnik, Warszawa 2017